יתרונות ההשקעה בקרקע חקלאית פרטית על פני דירה

אם יש לכם הון עצמי זמין, אתם בוודאי מבינים שכדאי לנתב אותו להשקעה מניבה. כיום ידוע שאין השקעה מניבה ובטוחה יותר מנכס נדל"ן. השאלה היא באיזה נכס בוחרים. האופציות העיקריות להשקעה בישראל הן דירה בנויה או קרקע חקלאית להשקעה שרשומה בטאבו. לקרקע חקלאית השייכת למינהל, לא נתייחס כאופציה כדאית מכיוון שהיא טומנת בחובה יותר מדי חסרונות וסכנות.

כיום, לקרקע חקלאית פרטית יש יתרונות רבים על פני קניית דירה בנויה. כדי ליהנות מפוטנציאל הרווח העצום של הקרקע, חייבים לבחור את הקרקע הנכונה, לקנות מגורם אמין ולהתאזר בסבלנות – אך אם מקפידים על כל אלה היתרונות עולים על אלה של האלטרנטיבות.

היתרונות של רכישת קרקע חקלאית פרטית בטאבו

  • המחיר: קניית דירה בנויה במחירי הנדל"ן הנוכחיים מחייבת הון עצמי גבוה מאוד. משקיעים רבים לא יכולים לעמוד בכך. ניתן כמובן לקחת משכנתא או הלוואה אחרת, אבל ההחזרים מעמיסים על ההתנהלות השוטפת של המשקיע. עבור מגרש חקלאי, גם כשהוא נמצא במקום אטרקטיבי שסיכויי ההפשרה בו גבוהים במיוחד, נדרש הון עצמי נמוך הרבה יותר ונגיש יותר מזה שנדרש לדירה בנויה.
  • פיזור השקעות: גם אם יש לכם הון עצמי ראשוני גבוה שמספיק לקניית דירה (או שלפחות מקרב אתכם לסכום היעד ומצמצם את ההלוואה שתזדקקו לה), קניית קרקע חקלאית תאפשר פיזור סיכונים. כלומר תוכלו לקנות כמה מגרשים, באזורים שונים ובפרויקטים שונים. כך תהיו רגועים שאם מאיזושהי סיבה, ירד ערכו של אחד המיקומים – פוטנציאל הרווח יישמר לכם במקומות האחרים. לעומת זאת אם תקנו דירה אחת, ובאזור שלה תחול ירידת ערך דרסטית או שיתגלה קושי להשכיר את הדירה – כל ההשקעה תרד לטמיון.
  • פוטנציאל ההשבחה: פוטנציאל ההשבחה של קרקע חקלאית פרטית גבוה משמעותית מזה של דירה בנויה. קניית מגרש בתזמון הנכון (לפני האישורים הסופיים) ובמיקום שצפוי להפשרה מבטיח תשואה פנטסטית, בוודאי הרבה יותר מזה של דירה בנויה. אפילו קרקע שנקנתה ונמכרת עוד לפני ההפשרה – מזכה את בעליה בהשבחה יפה.
  • עלויות תחזוקה: קרקע חקלאית שנקנתה ובעליה ממתינים להפשרה, לא דורשת תחזוקה כלשהי שגוררת עלויות נלוות. לעומת זאת החזקת דירה כרוכה בעלויות תחזוקה בגין בלאי, נזילות ובעיות איטום, תקלות אינסטלציה וחשמל, ביטוחים ושיפוצים הכרחיים אחת לכמה שנים – בדירה או בשטחים הציבוריים שלה. הדבר בוודאי נכון כשהדירה מאוכלסת, אבל גם כשיא עומדת ריקה.
  • ארנונה, מיסים וועד בית: בעת החזקת קרקע חקלאית לפני הפשרתה ולפני הבנייה עליה לא נדרש תשלום מיסים שונים. אחזקת דירה, גם אם היא עומדת ריקה, מחייבת תשלום ארנונה (כשהדירה ריקה ייתכן פטור לתקופה מוגבלת בלבד), דמי ביוב, מים להשקיית הגינה ולנקיון הבניין, חשמל לחדר המדרגות, דמי ועד בית ואגרות שונות של הרשות המקומית כמו היטלי תיעול וסלילה.
  • התנהלות מול שוכרים: החזקת קרקע חקלאית חוסכת מהמשקיע את ההתעסקות הרבה שכרוכה בחיפוש שוכרים מתאימים, ניהול משא ומתן עמם, עריכת חוזים, גבייה, תיקונים והחלפת שוכרים מעת לעת. לא מעט בעלי דירות להשקעה מוותרים על השכרת הדירה ומסתפקים בהשבחה של הנכס עצמו (שכאמור, לאורך זמן מניב תשואה נמוכה הרבה יותר מזו של קרקע חקלאית). זאת רק בשל הקושי להתמודד עם השכרת הדירה, במיוחד באזורים שבהם שכר הדירה נמוך ונראה שמחיר ההתעסקות (הכלכלי, הפיזי והנפשי יחד) עולה על הרווח מדמי השכירות.

קבוצת שפע נכסים מציעה קרקעות חקלאיות פרטיות שרשומות בטאבו באזורים שונים בארץ, בהם קיבוץ נען, רחובות וכפר תבור. הקבוצה, שפועלת זה כ-20 שנה, משווקת מגרשים שזוהו כהזדמנויות מיוחדות להשקעה בנדל"ן שמבטיחה תשואה מצוינת בעתיד. פעילות הקבוצה מלווה על ידי צוות מקצועי של שמאים, אדריכלים ועורכי דין המתמחים בענף.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן