איך תרוויחו מהביקוש הגדול למגורים בהרחבות הקיבוצים

מגרשים בהרחבות הקיבוצים נחטפים כמו לחמניות טריות, במיוחד במרכז הארץ. קניית קרקע חקלאית באזור שצפוי להפוך להרחבה היא הזדמנות מצוינת להשקעה מבטיחה

שכונות ההרחבה בקיבוצים הפכו בשנים האחרונות ללהיט נדל"ני חם. משפחות רבות מחליטות להתרחק מהרעש ומהצפיפות בעיר ולעבור לבית פרטי בקיבוץ. וכשהביקוש למגרשים בהרחבות עולה, באופן טבעי עולים גם המחירים. במקביל, משקיעים שמזהים את המיקום הנכון בנקודת הזמן הנכונה, כלומר מאתרים אזור שצפוי להפוך להרחבת קיבוץ לפני הפשרת הקרקע – יכולים להרוויח יפה מהשבחת האדמה.

מדוע משפחות עוברות לקיבוצים?

ישנם קיבוצים שיוזמים בעצמם פרויקט לבניית הרחבה, ובמקרים אחרים מקדמים את התוכנית יזמים פרטיים שבבעלותם שטחים צמודים לקיבוץ. לעיתים המגרשים משווקים לבנייה עצמית ופעמים אחרות הרוכשים מקבלים בית בנוי. כך או כך, המגרשים והבתים בשכונות ההרחבה הצמודות לקיבוצים "נחטפים" על ידי הקונים. וככל שהמיקום יותר אטרקטיבי וקרוב למרכז הארץ, כך עולים הביקוש והמחיר.

מה מניע את הרוכשים? משפחות רבות חולמות על בית פרטי עם חצר במגרש של חצי דונם או דונם. הן מחפשות ומוצאות בקיבוץ איכות חיים, משפחתיות, פרטיות, שקט, אווירה פסטורלית וחיי קהילה פעילים. למרות ההפרטה, עדיין מוצע כיום בקיבוצים רבים חינוך ערכי מצוין, שכולל לא פעם חוגים ומסגרות שפעילות עד שעות אחר הצהריים, לפעמים 12 חודשים בשנה (כן, גם ביולי-אוגוסט. מי חולם על כך בעיר?).

התושבים החדשים נהנים מהמסורת הקיבוצית על שלל הפעילויות והאירועים הקהילתיים המגוונים כמו חג המשק, חגיגות הביכורים ועוד ועוד. הם מרוויחים שטחים ציבוריים מטופחים, גינות נעימות, צמחייה ותיקה ובקיבוצים רבים גם בריכת שחייה. חוויית המגורים העשירה הזאת שמתאפשרת בקיבוצים, חוסכת מהמשפחות את הרעש והצפיפות של העיר, את הצפצופים, הפקקים וזיהום האוויר.

כשמדובר בקיבוץ מופרט (מרבית הקיבוצים בארץ מופרטים במודל זה או אחר) הקרקע והבית שנקנים הם בבעלות פרטית. כבר לא נדרשת שיתופיות כמו בעבר, כלומר אין תורנויות חליבה ושטיפת כלים. מה ששייך לכם – שייך רק לכם. מבחינה מוניציפלית התושבים החדשים הם שווי זכויות לתושבים הוותיקים, אם כי אין להם חלק בנכסים המשותפים המניבים כמו מפעלים למשל.

ולמה שהקיבוצים יקדמו את ההרחבות?

חלק מהקיבוצים חוששים לאבד את הצביון המקורי שלהם ואת השליטה על עתיד הקיבוץ ולכן נרתעים מבניית הרחבה. אולם לקיבוצים רבים יש אינטרס עצום לממש תוכניות כאלה. חלקם סובלים מהזדקנות האוכלוסייה, בעוד שהרחבה מזרימה אוכלוסייה צעירה ומאזנת את הגיל הממוצע. ההרחבה מכניסה משאבים רבים לקופת הקיבוץ, הן במהלך השיווק והן בדמי הארנונה השוטפים.

גם למועצה האזורית יש אינטרס כלכלי בהרחבות, שמגדילות את היקף הכנסות הארנונה מהתושבים. כמות התושבים משפיעה גם על התקציב שמקבלת המועצה מהמדינה. לכן לקיבוצים עצמם ולמועצות האזוריות יש עניין רב לקדם את תוכניות ההרחבה ולממש אותן.

ההזדמנות הגדולה

מכיוון שמגרשים זמינים לבנייה בהרחבות הקיבוצים הופכים תוך זמן קצר ללהיט נדל"ני – המחירים גבוהים בהתאם. הביקוש הער ביותר ניכר במרכז הארץ ובמעגל הרחב יותר של גוש דן, כלומר בשפלה ובשרון. מכיוון שישנם רק קיבוצים מעטים במרכז, ובמקביל עתודות הקרקע הפנויות באזור הולכות ואוזלות – צפויה הצלחה גדולה להרחבות העתידיות בקיבוצים.

אז איך אפשר להרוויח מהשקעה בקרקעות חקלאיות שצפויות להיות חלק מההרחבות הבאות, או להיות בעליו של מגרש באחת ההרחבות, גם בלי להיות מיליונר? ההזדמנות טמונה ברכישת קרקע חקלאית פרטית במתחם צמוד לקיבוץ אטרקטיבי שצפוי להרחיב את שטחו. לאחר ההפשרה, תוכלו להישאר בעלי הקרקע ולבנות עליה, או למכור וליהנות מההשבחה האדירה שצפויה.

אחד מהמתחמים בעלי הפוטנציאל מהסוג הזה מצוי צמוד לקיבוץ נען שבשפלה. קבוצת שפע נכסים משווקת קרקעות בבעלות פרטית שנמצאות כ-200 מטר מהקיבוץ וחמישה ק"מ מרחובות. זהו אזור מבוקש מאוד שנהנה מנגישות לכבישים המרכזיים במדינה, קרוב לתל אביב אך כפרי ופסטורלי. המגרשים רשומים בטאבו וזוהו על ידי מומחים בענף כהזדמנות נדירה להשקעה שמבטיחה תשואה גבוהה לעתיד.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן