כיצד משפיע זיהום האוויר על הנדל"ן באזור?

נושא זיהום האוויר שב ועולה מידי פעם על שולחן הדיונים ונידון מהאספקטים השונים שלו. באופן צפוי לגמרי, יש לו גם השפעה ישירה גם על מחירי הנדל"ן באזור המזוהם. דוגמה לכך ראינו לאחרונה, כאשר התפרסמו בכל אמצעי התקשורת כתבות העוסקות ברמת זיהום האוויר בחיפה. תחילתו של הדבר בכתבה מפוצצת שהתפרסמה בחדשות ערוץ מוביל אשר טענה כי כשליש ממקרי הסרטן בילדים בחיפה, מקורם בזיהום האוויר התעשייתי שבעיר, והמשכו בהודעה רשמית של משרד הבריאות שחזר בו, לאחר עשרה ימים, והודיע כי אין קשר בין הסרטן בילדים לבין זיהום האוויר שבעיר.

זיהום אוויר איננו חייב להיות תעשייתי דווקא. את אותה רמה של זיהום אוויר תעשייתי, חווים גם דיירים הגרים בבניינים הממוקמים על צירי תחבורה ראשיים בערים גדולות. אולם לא רק זיהום אוויר משפיע על מחיר הנדל"ן והביקוש לו אלא גם מפגעים סביבתיים נוספים. כך שגם אם, במקרה של העיר חיפה, היה מדובר בהודעה שהוצאה מפרופורציה, הדבר העלה את נושא הזיהום הסביבתי על כל סוגיו לתודעה הציבורית.

מהי השפעת האלמנטים הפסיכולוגיים והתדמיתיים של אזור מסוים על מחיר הדירות בו? איך מכריע הציבור בדילמה שבין מצוקת הדיור לבין סימון אזורים מסוימים כמזוהמים? כיצד פועל משרד איכות הסביבה כדי לפתור את הנושא?

דוד לפלר, מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, לוי יצחק, חוקר שוק הנדל"ן ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בפאנל מומחים של "סודות הנדל"ן" העוסק בזיהום האוויר והשפעתו על מחיר הנדל"ן המקומי.

דילוג לתוכן