רכישת קרקעות חקלאיות

מפת ההשקעות מאפשרת למשקיעים בסדרי גודל שונים מגוון של אפשרויות להשקעה. מתוכן, מומחי שפע נכסים ממליצים על ההשקעה הבטוחה ביותר – מקרקעין

אפיקי ההשקעה העיקריים הקיימים מתחלקים באופן ראשוני לנדל”ן ולכל מה שאינו נדל”ן.
במסגרת השקעות שאינן נדל”ן נחשב שוק ההון כמובן למוקד העיקרי של הון מושקע, ומולו ניצבת האלטרנטיבה של רכישת נדל”ן להשקעה מסוגים שונים, החל ברכישת קרקעות חקלאיות וכלה במגרשים לבנייה או בנכסים מניבים. להלן נסקור בקצרה את האפיקים השונים ונביע את דעתנו לגביהם, כאשר אין בדעתנו זאת משום ייעוץ להשקעות – אלא בחינה אובייקטיבית של הנושא.

רקע

מעטות הן ההשקעות שאותן ניתן להגדיר בתור ‘בטוחות’. כל השקעה נושאת בחובה מרכיב של סיכון, כאשר המסורת מלמדת כי הסיכון שווה באופן יחסי לסיכוי. עבור מי שעיסוקו הוא בהשקעות פיננסיות, עיקרון זה מובן ומוכר, אך מרבית האוכלוסייה אינה עוסקת באופן מקצועי בהשקעות ומכאן שהשקעה בסיכון גבוה אינה מתאימה למשק בית פרטי ורגיל, בו נצבר סך מסויים שמיועד להיות מושקע. נתיבי השקעה עתירי סיכון מצריכים הבנה עמוקה בתחום ומעקב רציף אחר ההשקעה, כמו גם קבלת החלטות מהירה ורצף פעולות של קנייה ומכירה שעלותן גבוהה. השוק מציע גם השקעות במינימום סיכון, שמעניקות ‘ראש שקט’ לטווח ארוך ואינן מצריכות מעקב כלשהו, כי אם סבלנות. לקראת ביצוע השקעה, אנו ממליצים לעיין בסקירה הקצרה שלהלן.

שוק ההון – יתרונות וחסרונות

הבורסה מציעה מגוון של מכשירים פיננסיים בדרגות מורכבות וסיכון שונות, החל מהשקעה סולידית בדמות פק”מ או מק”מ וכלה ברכישת מניות, אופציות ונגזרות שונות. ככלל, הבורסה היא אפיק השקעה עתיר סיכון, שכולל גם סיכוי להתעשר. השקעה במנייה הנכונה בשער נמוך לצד סבלנות ארוכה עשויה להשתלם כפי שהיא עשויה “להתאדות” : בבורסה אנו קונים ניירות ערך, וערכו של הנייר משתנה לטובתנו או רעתנו לאורך הזמן. דבר אחד נשאר קבוע : מי שמשקיע בבורסה אכן רוכש נייר. בסוף יום המסחר נותר המשקיע עם הנייר והתקווה כי לנייר יהיה ערך. לעיתים תקווה זו מתממשת, וההשקעה עשויה לקפוץ בתקופה קצרה בעשרות אחוזים או יותר : מאידך, פעמים רבות התקווה מסתיימת במפח נפש וההשקעה כולה נעלמת לחלוטין. גם רכישת אגרות חוב של קונצרנים גדולים, שנחשבת לאפיק סולידי יחסית, הניבה פעמים רבות מחיקה של כל ההשקעה ביום אחד.

כולם מכירים את המשברים הפוקדים את שוקי ההון בעולם ובארץ ואת המיליארדים (!) שנמחקים בן לילה בבורסה : הפעם האחרונה שחווה העולם זעזוע כזה (שעדיין מורגש בשנת 2013) החלה במשבר הכלכלי בארה”ב בשנת 2008-2009, בו בזמן קצר מאות נמחקו תיקי השקעות בהיקפים של מיליארדי דולרים. תשואות שנצברו לאורך שנים נמחקו והותירו את המשקיעים עם 0 מתוך 100%, ומיותר להזכיר עד כמה השפיע המשבר על שוקי ההון בעולם כולו. שלא במפתיע, בשנים אלו החל גל נוסף של עליית מחירי הנדל”ן בישראל, בכל המישורים, לרבות בקרקעות חקלאיות : משקיעים רבים שנכוו אך ניצלו ברחו מהבורסה ברגע שיכלו, והון רב זרם להשקעה במקרקעין, הן בנכסים מניבים והן ברכישת קרקע חקלאית. עליות המחירים שהחלו אז עדיין מלוות אותנו כיום, והזהירות מפני מפולת בשערי המניות עדיין נותנת את אותותיה.

הבורסה מעניקה הזדמנות להמר : האנליסטים מנסים ככל יכולתם לשים את האצבע על הבוננזה הבאה, על החברה שתצליח ועל תשואות שיגיעו, אך איש מהם אינו יכול לומר בוודאות מי ומתי – ואם בדרך לא תימחק ההשקעה כולה. כשאנו מביטים אל ארצות הברית ורואים את המוסדות הפיננסיים והבנקים הגדולים והוותיקים שצמחו לאורך עשורים של פעילות וקרסו בלילה אחד, קל להבין עד כמה גדול מרכיב ההימור. אופציות, פוטים, שורטים, מסחר אוטומטי – כל אלו אינם מתאימים לכל משקיע אלא למעטים בלבד, הנמשכים אל הסיכון. מעטות המשפחות שיהיו מעוניינות לסכן כך את ההשקעה שלהן. מול אפיקים אלו ניצב אפיק ההשקעה הוותיק ביותר בעולם – השקעה בנדל”ן, ובצורה הכי פשוטה – קניית אדמה.

שוק הנדל”ן – יתרונות ברכישת קרקע חקלאית להשקעה

כאשר אנו משווים את שוק ההון לשוק המקרקעין ולקניית קרקע חקלאית בפרט, מתבררים די מהר ההבדלים, אשר לדעתנו מעניקים יתרון ניכר להשקעה במגרשים חקלאיים. ראשית, וחשוב מכל, המדובר באפיק השקעה סולידי – וזה אינו תיאור כללי. בשונה מניירות ערך, כאן מקבל המשקיע נכס דלא ניידי, נכס אמיתי עבור המחיר ששילם : לא נייר ולא אופציה, אלא אדמה שעוברת לבעלותו הפרטית ותישאר כך לנצח. חשוב לציין שאנו מדברים על קרקע בבעלות פרטית ולא על ‘אופציה’ כלשהי, אלא על קריטריון ברור – אדמה שרשומה בטאבו על שם הרוכש ועל שמו בלבד.

בשונה מנייר ערך, האדמה אינה יכולה “לקרוס” ביום אחד, ובפועל לעולם לא : הקרקע, חקלאית או אחרת, הייתה שם מתחילת ההיסטוריה ותישאר כך עד קץ הימים. קרקע חקלאית כמו כל נכס נדל”ן שהוא אינה מושפעת משוק ההון והיא אדישה לכל שינוי שהוא : החל מפריצת מלחמה וכלה בהחלפת המטבע, קרקע נותרת קרקע לנצח ואם היא בבעלותכם הרי שכך היא תישאר. ההבדל הראשון והקריטי אם כך בקניית מגרשים חקלאיים נעוץ בבטחון המלא בהשקעה שלכם : מרגע שהקרקע עברה לבעלותכם אתם רגועים שהשגתם תמורה אמתית בעבור הכסף שלכם, ואם מחר נופלת הבורסה אזי בסבירות גבוהה ערך הקרקע שלכם דווקא יעלה, כפי שקורה בכל משבר בשוק ההון שמבריח את המשקיעים נוטלי הסיכון חזרה אל שוק הנדל”ן.

יתרון נוסף נעוץ בתשואות, בפרט בישראל. בעוד שרכישת מקרקעין בחו”ל היא עסק שתלוי מאוד במדינה ובמיקום, הרי שבישראל הקטנה מחירי הקרקעות החקלאיות והאדמות ככלל מצויים מאז ומתמיד בעלייה, כמעט בכל המקרים. אנו חיים במדינה קטנה בעלת קצב גבוה של גידול אוכלוסייה ותמיד חשים במצוקת קרקע לבנייה, שגורמת למחירים להיות במגמת עלייה. רכישת אדמה חקלאית היא אחת הדרכים לשבור את המדדים מבלי לקחת סיכון מיותר ותמורת אחזקה בנכס פיזי ממשי : כאן גם מתברר הבדל מהותי נוסף והוא ‘דמי הניהול’. בעוד שבאחזקת תיק השקעות בבורסה אנו משלמים אחוז די נכבד של דמי ניהול, הרי שבאחזקת קרקע חקלאית אנו פטורים מכך לחלוטין. על כך נוסיף את העובדה שכל פעולה המבוצעת בבורסה עולה באחוז מסויים מהתיק כולו או בעלויות של קנייה או מכירה, וקרקע חקלאית פטורה מכך. עלויות אלו מצטברות לסכומים די נכבדים הנחסכים מהמשקיעים בנדל”ן.

אספקט נוסף הקוסם למשקיעים אינו מגיע מהפן הכלכלי דווקא אלא מהמקום הרגשי יותר : התחושה הייחודית שבבעלות על קרקע פרטית שלכם. זה דבר אחד להחזיק שבריר של אחוז ממנייה כלשהי שאין איש יודע מה עתידה ודבר אחר לחלוטין להיות בעלים של קרקע. תחושת הבעלות הזו והסיפוק שבה מובנים, שכן בשונה ממניות, שאותן לא ניתן ‘לראות’ אפילו, קרקעות חקלאיות ונדל”ן בכלל מעניקים את הסיפוק הממשי שבבעלות עליהם ואת השקט הנפשי שנובע מכך. תיק מניות מניב לא מעט חרדה : שנת בצורת או עודפי מים, תקרית בגבול או הכרזה זו או אחרת של ראש-ממשלה או נשיא כשלהו – תיק המניות שלכם יגיב אליהם. קרקע פרטית – ולמשל מגרשים חקלאיים – לא יושפעו מכך.

סיכום

סקירה כללית זו נוגעת בקצה הנושא ומלמדת על ההבדלים הברורים בין שני אפיקי ההשקעה העיקריים בשוק, כאשר מטבע הדברים הלב שלנו נוטה לקניית אדמות, קרקעות חקלאיות בראש ובראשונה בשל המחיר הנמוך.

העיקרון של השקעה בנדל”ן אינו חדש – למעשה זהו אפיק ההשקעה היחידי שמתואר כבר בתנ”ך, בעת בה אברהם אבינו רכש קרקע מעפרון החיתי. עובדה זו מאירה באור בהיר את ההבדל העיקרי בין השקעה ספקולטיבית לבין השקעה סולידית ומעניקה יתרון מובהק להשקעה שמאפשרת לישון בשקט בלילה, בלי להתעדכן ב-CNN  או בלומברג לגבי תנודות אלו או אחרות.

קניית קרקע חקלאית בישראל היא אחת מצורות ההשקעה הנפוצות מזה מאות שנים, ביתר שאת במאה השנים האחרונות, ובהיקף הגדול ביותר בעשורים האחרונים. בין המשקיעים בקרקעות חקלאיות בארץ מצויים גם גופים פיננסיים גדולים (ואף הגדולים ביותר), שרואים ברכישת נדל”ן מעין תעודת ביטוח : כאשר בנקים וגופי השקעות מובילים עושים זאת וכן אנשי העסקים המובילים והבולטים במשק רוכשים קרקעות חקלאיות, למשקיע הקטן נוצרת יכולת אמתית להשתתף בפרוייקט שעשוי להניב תשואות גבוהות כבר בטווח הזמן הקרוב, ולבטח בטווח זמן בינוני והלאה מכך.

אנו מזמינים אתכם להכיר את הקרקעות החקלאיות של קבוצת שפע נכסים : אלו מגרשים חקלאיים בבעלות פרטית, שתמורת מחיר שעדיין נחשב נמוך יכולים לעבור לבעלותכם ועל שמכם בטאבו. בעינינו, זו לא רק השקעה, אלא הדרך הנבונה ביותר להיות רגוע לגבי כסף שצברתם ואותו אתם מעוניינים לחסוך ולהגדיל.

דילוג לתוכן